Descrierea proiectului
Servicii integrate de asistenţă juridică şi socială pentru cetăţenii din state terţe
Obiectivul general al proiectului:
Să contribuie la asigurarea tratamentului echitabil al străinilor cu drept de şedere legală în România, la integrarea acestora în societatea românească şi la prevenirea marginalizării şi excluziunii sociale a persoanelor aflate în situaţie de vulnerabilitate.
Obiectivele specifice ale proiectului:
Creşterea şanselor de participare activă a resortisanţilor ţărilor terţe (RTT) la viaţa economică, socială şi culturală, prin oferirea unor pachete de servicii integrate care vizează:
- Îmbunătăţirea cunoştinţelor de limba română şi a cunoştinţelor cu privire la valorile şi specificul societăţii româneşti;
- Creşterea accesului la serviciile publice (de sănătate, asistenţă socială, educaţie, echivalarea şi recunoaşterea diplomelor de studii, certificatelor şi calificărilor profesionale şomaj, pensii, ajutor maternal etc.);
- Creşterea oportunităţilor de accesare a pieţei muncii, prin îmbunătăţirea accesului RTT la formare profesională sau la recunoaşterea competenţelor dobândite pe cale non-formală;
- Prevenirea marginalizării şi excluziunii sociale şi protecţia persoanelor aparţinând grupurilor vulnerabile, aflate în dificultate, prin asigurarea unor servicii de informare, consiliere socială şi juridică, precum şi asistenţă financiară;
- Creşterea nivelului de informare a comunităţilor de străini cu privire la drepturile, obligaţiile şi oportunităţile de integrare în societatea românească, prin intermediul serviciilor de informare şi consiliere şi prin intermediul materialelor publicate şi distribuite gratuit;
- Creşterea oportunitãţilor de integrare economicã şi socialã pe termen lung, prin acordarea de consiliere şi asistenţã juridicã şi financiarã pentru obţinerea dreptului de şedere permanentã şi a cetãţeniei române.
- Facilitarea contactului dintre instituţiile publice şi RTT, precum şi creşterea nivelului de informare a instituţiilor cu atribuţii în domeniul integrării RTT, referitor la principalele obstacole întâlnite de aceste persoane în procesul de integrare în societatea românească.
Grupul ţintă:
Grupul ţintă al proiectului este format din:
- Resortisanţii ţărilor terţe cu un drept de şedere în România, din Bucureşti, şi judeţele Ilfov, Iaşi, Constanţa şi Suceava şi, la cerere, din orice alt judeţ din România.
- Resortisanţi ai ţărilor terţe cu un drept de şedere în România, aflaţi în situaţie de vulnerabilitate, din Bucureşti,şi judeţele, Ilfov, Iaşi, Constanţa şi Suceava şi, la cerere, din orice judeţ din România.
Activităţi:
Principalele activităţi derulate în cadrul proiectului sunt:
- Oferirea unor cursuri de limba română (105 beneficiari)
- Organizarea unor sesiuni de orientare şi acomodare culturală (165 beneficiari)
- Organizarea unor sesiuni speciale de spargere a barierelor culturale în comunităţi multietnice (minim 80 beneficiari) - sesiunile pun accent pe înţelegerea diferenţierii tipurilor de comunicare verbală şi non-verbală de la o cultură la alta, precum şi frustrărilor pe care le poate genera imposibilitatea de a comunica eficient în mediul multicultural
- Participarea la cursuri de antreprenoriat, formare profesională sau evaluarea competenţelor dobândite pe cale informală (90 de beneficiari)
- Informare şi asistenţă juridică pentru RTT în vederea recunoaşterii şi echivalării diplomelor de studii/ de calificare (minim 50 persoane)
- Informare, asistenţă socială şi juridică pentru persoanele aflate în situaţie de vulnerabilitate (minim 120 beneficiari)
- Asistenţă financiară pentru asistenţă socială specială, asistenţă medicală, tratament psihologic/de reabilitare, şcolarizare, locuire etc. (minim 65 de persoane)
- Informare, asistenţă şi consiliere pentru obţinerea dreptului de şedere pe termen lung şi a cetăţeniei române
- Informarea şi asistarea persoanelor care doresc să obţină dreptul de şedere pe termen lung şi/sau cetăţenia română (minim 50 beneficiari)
- Realizarea unui manual de limba română pentru vorbitorii de limba turcă, pentru nivelurile A1 şi A2 de pregătire (începători)
- Realizarea unui ghid cu privire la obţinerea dreptului de şedere pe termen lung şi a cetăţeniei române.
Perioada de implementare:
Prima etapă a proiectului se va derula în perioada august 2012 – iunie 2013.
Finanţatori:
Proiectul “Servicii integrate de asistenţă juridică şi socială pentru cetăţenii din state terţe” se derulează în cadrul Programelor anuale 2011-2012-2013 aferente Fondului European de Integrare a Resortisanţilor Ţărilor Terţe (contract nr. ref.: IF/11.01-02.02), fiind finanţat în proporţie de 75% de către Comisia Europeană. Diferenţa este asigurată din fondurile Inspectoratului General pentru Imigrări (20%) şi de ADO SAH ROM şi partenerii săi (5%).
Parteneri:
Proiectul este implementat de Asociaţia pentru Dezvoltarea Organizaţiei – SAH ROM (ADO SAH ROM) din Bucureşti, în calitate de beneficiar, în parteneriat cu Asociaţia pentru Rezolvarea Alternativă a Disputelor (ADRA) din Suceava, Centrul pentru Resurse Civice din Constanţa şi Fundaţia pentru Tineri şi Femei din Iaşi.
Informaţii suplimentare:
- Rodica Novac, manager proiect, ADO SAH ROM, tel.: 021 2107160, e-mail: adosahrom@starnets.ro , website: www.adosahrom.ro
- Doru Mihai Afrăsinei, responsabil proiect, ADRA, tel.: 0745469459, e-mail: adramediere@gmail.com, website: www.adramediere.ro
- Petre-Cosmin Bârzan, responsabil proiect, CRC, tel.: 0742738836, e-mail: office@resursecivice.ro, website: www.resursecivice.ro
- Irina Barbălată, responsabil proiect, FTF, tel.: 0232 260 154, e-mail: office@ftf.ro, website: www.ftf.ro